Från stämman
Först vill jag tacka alla som jag träffade på stämman, riktigt trevligt. Sedan var det lite extra roligt att skaka hand med Tompe77 (Redeyelegenden) som jag inte tidigare träffat.
Jag vet att många är irriterade över att streamen inte fungerade men de hade problem med Internetanslutningen samt att mobiltäckningen var direkt dålig i området. Lokalen är inte helt optimal eller då det både var varmt samt halvdålig sikt. Gissar att det delvis hade att göra med att det var så få anmälda till stämman.
Håkan inledde med att prata både högt och lågt om EasyFill, vad man presterat under året och återkom flera gånger till hur mycket man tror på TurnLoader och vilken positiv respons man fått från kunderna. Han pratade om Marco Company och den goda relation som de har med Walmart (han nämde inte Walmart vid namn och han nämnde heller inte någon annan tillverkare vid namn). Håkan sa också att han inte kan svara på frågor han får på mailen och uppskattade att vi samlat ihop frågor innan och gemensamt skickat in till EasyFill i förväg innan stämman. Intresset efter LinkedIn inlägget (som för övrigt postats i samrådan med Tommy Seger då han känner kontakten på Coca Cola sedan tidigare ) har varit massivt från olika delar av världen. De kontaktar potentiella kunder i privata mail på LinkedIn och har även personliga brev på gång. Man har skickat EffiCold ML-705 till en kund som har 55.000 butiker (läs 7-eleven) och de var så ivriga att de ville få kylskåpen skickade till sig med flyg men frakten skedde med båt då det var säkrare (kylskåpen innehåller gas osv).
Coca Cola och deras projekt i Norge löper på som förväntat. CC är de som är mest intresserade av flaskor som hängder i korken då de globalt har problem med att kunder som får ett CC kylskåp förvarar viner och annat än de avsedda CC produkterna i dem. Hängning i kork löser delar av den problematiken. Förhoppningsvis kan utrullning påbörjas under senhösten men i vilken omfattning är oklart. Coca Cola bestämmer helt enkelt.
Oliver höll en dragning likt den förra året och den var intressant och lovar gott för framtiden. Henning lämnade stämman redan efter en timme och han skulle åka till Tyskland för att under morgondagen installera den först TurnLoadern i ColdFront. Han skojade lite om att den största turistattraktionen i Köln numera är den Rewe Zieglerbutik som har referensinstallationen av TurnLoader. Vidare berättade han att alla som besökt butiken även har lagt en beställning av TurnLoader. Notera att det kan betyda att de endast är i testsyfte men jag tycker i alla fall att det lovar gott. Han visade även några filmer på TurnLoader, ett av dem ligger här på bloggen under fliken TurnLoader.
Oliver pratade om rotoshelf och vilka brister den har i multideck som TurnLoader löser. Han tog exemplet med petflaskor där två rotoshelf rymmer 2x48 flaskor men TurnLoader rymmer på samma yta 125st vilket är avsevärt mer. Han sa också att de kunder som testat Rotoshelf i multideck och är de som är mest lyriska över TurnLoader då den löser de problem som kunderna upplevt med rotoshelf. Han sa också att det är i kylskåp som rotoshelf gör sig bäst. Även hyllorna i TurnLoader kommer bestå av plast. SwingOut ambient kommer ersättas av TurnLoader Ambient under hösten då den helt enkelt är en bättre produkt.
Exkal och att de gör en multideck för TurnLoader precis som EffiCold gjorde med skräddarsytt kylskåp för rotoshelf togs upp. Exkal tillverkar 120 multideck per dag, uppfattade inte om det var globalt eller bara i en fabrik, men de är stora i Spanien, Portugal men ska in på marknaderna i Tyskland och USA. Det kommer sätta press på de andra multideck tillverkarna att följa efter.
Tank and Rast i Tyskland med 380 bensinstationer har tester som går bra. Aral (2800 bensinstationer i Tyskland och en del av BP) nämndes också och att de hade en referensstation där EasyFill finns. Sedan var det en kedja som testat dörrar (gissar Remis) och turnloader i multideck var för sig. Nu skulle de testa turnloader i multideck med dörrarna och led lampor. Slår de väl ut är chanserna stora för utrullning.
Oliver sa också att samarbetet med HL går bra och att man har en rad bensinstationer och företag där man har pågående projekt där HL inte får sälja till annars har de fritt spelrum i Tyskland.
https://www.penny.de/startseite/ är ett av företagen som nämndes flera gånger. De verkade mycket intresserade av EffiCold för att sälja kall dryck precis vid kassorna.
Vid https://www.uniti-expo.de/nc/en/homepage.html som gick av stapeln 15-17:e maj visades EasyFills produkter upp och jag tror TurnLoader visades upp på en skärm. Positiv respons var det i vart fall.
Jag hoppas verkligen ni får chansen att se Olivers dragning då den var saklig och inger förtroende.
Man pratade om Enjoy Sales och hur de nu har alla stora bryggerier i Sverige och att man kommer sälja runt 6-7.000 kylskåp i Sverige. Växjö arena hade som krav att de skulle ha rotoshelf i de kylskåp som levererades dit och att inte fler gör detsamma har med att man inte känner till produkten enligt Urban Sjöberg som är VD för Enjoy.
Nya försäljningschefen för Scantrailer Jussi presenterade sig och det gjorde han bra. Han verkade både skarp och hade kommit med bra idéer och tankar även kring övriga delar av EasyFill. Han ser positivt på produkterna och framförallt båtkärror och WallTrailer. WallTrailer hade väckt stort intresse hos cross och MC förare att transportera sina motorcyklar på. Jag nämnde idén om att kontakta bostadsrättsföreningar (tack Sandaker på Discord) för honom och han tyckte det lät intressant. Båtkärror hade sålt slut på och med facit på hand hade de för få. Samarbete med https://trailercenter.se/i Uppsala har gått bra och de har redan levererat två lastbilar dit. Till hösten, då det är tiden för högsäsong för båtkärror, ska de vara bättre rustade. Det har funnits bristande kompetens kring släpvagnsförsäljning i bolaget men det är på bättringsvägen. Kvalité, pris (även om de inte prisdumpar jämfört med konkurrenter), desgin och innovation var det kunderna uppskattat. Det kommer en släpkärra med tippfunktion och WallTrailer är ju sedan tidigare en släpvagn som får en att höja på ögonbrynet.
Jag lämnade konstruktiv kritik till både Håkan och Jens både på kommunikation och på vad man kan göra med filmer osv. Tryckte på kommunikationen att den blivit bättre men att de gärna får försöka föra bok på vad de kommunicerat till marknaden så de kan följa upp det i kommande nyhetsbrev även om beskedet är negativt. Sånt vill vi investerare veta. Utrullningen till de 800 butikerna under 2 år som diskuterades kan vi nog glömma då det nog var information vi aldrig skulle ha fått i det här skedet.
Läs nyhetsbrevet för maj. Där står det om Aldi samt en del om TurnLoader och de problem som den löser.
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/05/03/easyfill-marknadsinformation-maj-2018.html
Nu måste jag avsluta då klockan drar iväg och mina linser börjar svida lite för mycket. Jag får se om jag får tid att skriva ihop en bättre sammanfattning senare i veckan och jag hoppas de får upp videon för vissa saker hade jag räknat med att i efterhand kunna se om där. Aktiespararna var där och de lär väl skriva något också.
I skrivande stund har inlägget på LinkedIn fått 5190 likes, 332 kommentarer och över 290.000 views. Läs kommentarerna där om ni någon gång tvekar på rotoshelf och EasyFill. Nu är det bara att hoppas på att EffiColds kylskåp får andra tillverkare att följa efter och att detsamma gäller med multideck och Exkal.