Årsstämman 29:e maj - Tompe77
Inför stämman nästa vecka så tänkte jag och Tompe77 samla ihop frågor och funderingar som vi aktieägare har och skicka till Jens och Håkan i förväg så de får en chans att vara förberedda. Har ni läsare frågor som ni vill ha framförda så hör av er till bloggen så ska vi göra vårat bästa att framföra dessa. Själv har jag konstruktiv kritik att framföra kring hemsidor, bilder, videos och marknadsföring.
Nedan har intressebloggen återigen äran att presentera en text från Tompe77 som huserat på Redeye och skrivit mycket matnyttigt om EasyFill genom åren. Har du inte läst hans texter så kan jag varmt rekommendera att du gör det. Här är ett tidigare blogginlägg på intressebloggen om marknadens låga förtroende för EasyFill som Tompe skrivit.
Hoppas vi ses på stämman!
Easyfill, inför årsstämman
Nu är det bara en vecka kvar till årets event för den som är insnöad på roterande kylskåpsinredning. Nu kanske det inte är en ofantlig mängd människor som har just detta som ett av sina specialintressen, men för oss som har det är det i alla fall dags för Easyfills årsstämma för 2018. Förhoppningsvis får vi signaler om huruvida 2018 kommer att bli det genombrottsår som bolagets ledning så länge pratat om. Ett inlägg på Linkedin här om dagen har fått en del aktieägare att börja hoppas på att så kan vara fallet och börjat drömma sig tillbaka till den tid då aktien stod i 23 kronor (cirka 5 kronor idag). Jag återkommer till det inlägget lite senare.
Sist jag skrev något om Easyfill var fokus på kommunikationen med till marknaden. Jag anser att Easyfill har haft en ganska otydlig kommunikation vilket jag tror har skapat osäkerhet på marknaden. Framförallt menar jag att de tidigare i rapporter kommunicerat väldigt mycket om affärer som är på gång, men att de i sen i kommande rapporter inte har följt upp den informationen de tidigare lämnat. Jag skrev dock att jag tycker att kommunikationen i senaste rapporten var ett steg framåt och att det var positivt att bolaget meddelade att de kommande två kvartalen troligen skulle visa förlust. Då menar jag förstås inte att det är positivt med förluster, men att det är positivt att man är tydliga i sin kommunikation till marknaden.
Ett exempel på en affär som vi har fått information om tidigare, men där jag saknade uppföljning var den potentiella affären med den italienska butikskedjan Aldi Nord. De har 2500 butiker i Tyskland och hade Rotoshelf på test i butik. För några veckor sedan kom ett nyhetsbrev med marknadsinformation från Easyfill och där informerades bland annat om att affären med Aldi Nord inte gick till avslut. Tydligen hade Aldi Nord krav som Rotoshelf inte kunde lösa, men enligt Easyfill kommer de nu istället utvärdera Turnloader som löser de problemen. För mig är det precis den information jag vill ha. Om Easyfill informerar om affärer som är på gång vill jag i kommande rapport veta hur det går, även om beskedet är att affären inte blir av. Så ytterligare ett steg framåt för Easyfill gällande kommunikationen. Rent generellt var det nyhetsbrev som kom för några veckor sedan klart bättre än tidigare nyhetsbrev. Förhoppningsvis har bolaget tagit till sig en del av den kritiken man tidigare har fått.
Så här inför årsstämman finns det dock fortfarande ett antal tidigare samarbeten och potentiella affärer som Easyfill informerat om och där jag som aktieägare skulle vilja ha uppföljande information. Nedan listar jag de viktigaste frågorna som jag i alla fall är nyfiken på.
EDEKA har godkänt Easyfill som leverantör och har testat produkterna i butik. Sker det idag någon försäljning till EDEKA och vilken storlek är det i så fall på dessa affärer? Är det enskilda butiker som köper, eller större utrullning?
Carrier har godkänt Rotoshelf som tillbehör till sina kyldiskar. Har de börjat producera och sälja kylskåp med Rotoshelf ännu?
Totalt sex tillverkare av kyldiskar anpassar modeller för Rotoshelf. Har någon av dessa börjat producera och sälja kylskåp med Rotoshelf i större skala?
Avtalet med HL Display har rullat ett antal månader nu. Hur går deras försäljning? Har de några större offerter ute?
Carrefour skulle rulla ut Rotoshelf i 45 butiker. Hur har den utrullningen gått? Och kan det bli fler butiker?
Lidl har testat Rotoshelf, hur har de testerna fallit ut. Några affärer där?
Sist jag skrev var det något oklart huruvida Swingout Ambient var färdig som produkt. Är produkten klar för försäljning idag? Och om den är det, säljs det några Swingout idag?
Producerar Efficold kylskåp med Rotoshelf i stor skala idag?
Det får räcka så med frågorna. Men ovan har vi fått information om tidigare och jag skulle vilja få uppföljning på dessa vid årsstämman.
Åter till det där inlägget på Linkedin nu innan jag rundar av. Easyfill finns på Linkedin och det läggs ut någonting ibland, men i ärlighetens namn är väl inte spridningen ofantlig för det mesta. Men så för några dagar sedan dök det upp en kort filmsnutt av en Frigoglasskyl med Rotoshelf. Denna lades dock inte ut av någon på Easyfill, utan den lades ut av Marko Janicijevic som är Sales District Manager på Coca Cola Hellenic bottling company. Detta är inget litet bolag utan om jag har förstått saken rätt är detta det näst största Coca Cola bolaget i världen. Dessutom är den grekiska familjen Leventis storägare i bolaget och som av en händelse råkar de även vara storägare i kylskåpstilverkaren Frigoglass. Denna postning av en manager på Coca Cola har efter några dagar fått mer än 100 000 visningar på Linkedin, drygt 3000 likes och över 200 kommentarer. En skaplig exponering för lilla Easyfill från Bräcke. Till saken hör att de flesta kommentarerna är väldigt positiva och de kommer från alla möjliga människor, men bland annat från folk som jobbar på Pepsi, Dr Pepper, Kroger, m.fl, m.fl. Med den gratisexponeringen verkar det ha blivit bråda dagar både för Easyfill och kanske främst för Aaron Bennet på Marco Company som säljer för Easyfill America. Han är inne i tråden och skickar kontaktuppgifter till höger och vänster för potentiella affärer.
Jag har ägt aktier i Easyfill i över tio år och Håkan Sjölander har många gånger sagt att en spelare som Coca Cola är väldigt viktig i den här branschen, för som han har sagt "om Coca Cola gör något, så följer de andra efter". Vem vet vad ett inlägg på Linkedin betyder, men det verkar ju märkligt att som Sales Manager på Coca Cola lägga ut en sån här film bara på måfå.
Hur som helst, gå in och kolla inlägget själva och bedöm vad detta kan ha för effekt. Inlägget finns här: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6402568851560689664
Vi får väl se om detta nämns på årsstämman, men nog har vissa aktieägare i börjat vädra morgonluft i alla fall.
/Tompe77
I skrivande stund så har klippet på LinkedIn 3,510 Likes, 231 Comments och 178,783 Views. Snacka om att EasyFill fått grym exponering och roligt att se hur Aaron Bennet bearbetar potentiella kunder.
![](https://de5487f14b.cbaul-cdnwnd.com/648b1aaeeafa765555d4f8b9131c0ad2/200000394-a2b94a3af5/22852198_10155315225376234_8803438615655734670_n.jpg?ph=de5487f14b)